Tips Cara Betul Untuk Mencuci Muka - Step by Step

Membersihkan muka antara step penting untuk penjagaan kulit muka. Step mencuci muka secara teratur membantu menanggalkan kotoran, minyak dan habuk bendasir yang tidak diperlukan pada permukaan kulit. Kulit terdedah seharian dengan pelbagai kotoran dari udara, kalau korang jenis selalu sentuh kulit muka dengan tangan tanpa cuci terlebih dahulu lagi la macam-macam bacteria boleh melekat pada kulit. 






Pencuci muka juga membantu mengekalkan kulit yang bersih tanpa masalah. Ini kerana pencuci muka yang berkesan membantu melindungi kulit dari kotoran daripada luar. Jadi kulit boleh berfungsi dengan baik tanpa ada halangan dari kotoran dan bakteria. I kadang-kadang tak faham dengan orang yang malas nak cuci muka. Bagi I, benda ni dah jadi salah satu step untuk menjaga kebersihan diri. Kalau malas buat step lain macam pakai serum tu I boleh faham lagi ni cuci muka pun malas haha. 



Kalau nak kulit bersih jangan malas-malas okay sebab membersih muka sangat membantu untuk kulit lebih sihat. Macam I, I gunakan Hansaegee Nature Aloe AC Clean Bubble Cleanser sebagai pencuci muka harian, siang dan malam. Favourite sangat pencuci muka ni sebab dia membantu membersihkan kulit secara mendalam, mengawal jerawat dan kulit berminyak. Jadi I nak kongsikan cara yang terbaik untuk mencuci muka melalui pembacaan I.






Yang pertama, elakkan pencuci muka yang guna bahan yang kasar pada kulit tetapi guna pencuci muka yang boleh memberi kelembapan pada kulit. Pencuci muka yang terlalu kasar pada kulit boleh mengganggu skin barrier dan menyebabkan kulit kering, berjerawat dan iritasi. Aloe Vera AC Clean Bubble Cleanser mengandungi Aloe Barbadensis Leaf Juice yang membantu melembapkan kulit jadi I tak risau dah dengan kulit kering.



Penggunaan face wipe atau cuci muka sikit-sikit macam tu je pun bukan cara membersihkan muka yang betul. Kulit yang tak bersih dengan mendalam menyebabkan kulit nampak tak bermaya, tak berseri dan paling tak best jerawat menyerang sebab tak bersih. 



Macam I bagitau tadi, I akan cuci muka dua kali sehari. Pagi dan malam. Cuci muka waktu malam membantu membersihkan kotoran yang hinggap pada kulit muka semasa seharian kita dekat luar. Cuci muka pada waktu pagi pula membantu kulit menyerap produk seterusnya yang akan kita pakai. Bila pakai makeup pun makeup nampak lebih cantik. Mungkin yang jenis kulit kering rasa cuci muka dua kali sehari tu boleh buat bertambah kering. 



Kalau korang guna Hanseagee Nature Aloe AC Clean Bubble Cleanser macam I, tak perlu risau kulit kering ke apa sebab pencuci muka ni tak akan buat kulit korang kering. Bahan yang digunakan dalam pencuci muka ni membantu melembapkan kulit dalam masa yang sama melawan jerawat. I cuci muka pun tak ada rasa kulit kering tapi kulit rasa lembap dan bersih.



I nak kongsikan cara yang betul untuk mencuci muka.
1. Cuci tangan. Yes cuci tangan korang dulu dengan pencuci yang sesuai tak kisah la sabun badan ke sabun tangan ke asalkan tangan bersih sebelum sentuh muka.






2. Pilih pencuci muka yang sesuai. I guna my favourite pencuci muka, Hansaegee Nature Aloe AC Clean Bubble Cleanser. Dah berapa bulan setia dengan pencuci muka ni !
3. Gunakan air suam atau air biasa. Jangan guna air yang terlampau panas tau masa cuci muka.







4. Urut buih cleanser dengan lembut pada muka dengan gerakan membulat. Biasa I guna hujung jari atau tiga jari terakhir, start dari jari tengah, jari manis dan jari kecik tu.
5. Bilas macam biasa.



Penting semasa cuci muka tu jangan tonyoh atau urut terlalu kuat. Nanti boleh menyebabkan breakout jugak. Korang nak kulit cantik jadi belai la kulit dengan lemah lembut okay haha. Nak kulit bersih memang kena gunakan Hansaegee Nature Aloe AC Clean Bubble Cleanser macam I punya la sebab pencuci ni sangat berkesan untuk membersihkan pori secara mendalam. Pori yang bersih bukan sahaja memberikan keserian pada kulit tapi masalah kulit seperti whitehead, blackhead, jerawat, kulit kering pun dapat diatasi.




Sebelum start dengan step skincare yang lain, pastikan cara korang cuci muka tu betul. Pemilihan produk pun betul agar produk tersebut efektif untuk kulit korang. 



Manfaat Hansaegee Nature Aloe AC Clean Bubble Cleanser

- Efektif menanggalkan kotoran, sel kulit mati dan makeup serta memberikan kulit yang lebih cerah dan bersih
- Formula yang tidak mengeringkan kulit tetapi buih lembut yang membantu melembapkan kulit selepas mencuci muka
- Membersih secara mendalam. Pori yang bersih memberikan kulit yang sihat, glowing dan bersih






Pencuci muka yang bagus tak akan buat kulit korang rasa ketat, tegang dan tidak akan menyebabkan jerawat. So pilih la pencuci muka yang betul. Tak salah nak cuba pencuci muka yang lain asalkan sesuai dengan kulit. Jangan takut untuk tukar pencuci muka okay. Masukkan Hansaegee Nature Aloe AC Clean Bubble Cleanser dalam list wajib cuba korang okay.



Baca juga :






Website : www.hansaegee.com/shop
Instagram : https://www.instagram.com/hansaegeenature/
Facebook : https://www.facebook.com/HansaegeeNature
Youtube :https://www.youtube.com/c/HansaegeeNatureMalaysia




14 comments

  1. Tq for the tips n mcm best je texture pencuci muka tu

    ReplyDelete
  2. TB pun dah teruja nak cuba Aloe AC Clean bubble Cleanser ni sebab ramai kata best dan nampak perubahan lepas guna bubble cleanser ni.. TB pun tertarik pulak nak beli.. tunggu kumpul duit dulu.. hehehe

    ReplyDelete
  3. I memang dok Cari pencuci muka Yang sesuai. I tak suka yg harsh to skin sangat. This brand nampak worth to try.

    ReplyDelete
  4. Cantiknya la dia ni , hihi tu lah macam banyak pulak review best ttg hansaegee cleanser ni , for now bru cuba cc cream darj brand ni

    ReplyDelete
  5. Aihhh, ramai pulak yang pakai produk hansaegee ni kebekangan ni. Dengar kata dorg tengah buat sale kan?

    ReplyDelete
  6. Saya memang suka produk yang dibuat dari aloe vera. Sebab aloe vera sangat baik untuk kulit.

    ReplyDelete
  7. Tak pernah lagi pakai pencuci ni. Buih tu nampak mcm best je bila pakai. Bolehlah nanti sis cuba dn ikut step yg diberi :),

    ReplyDelete
  8. Wahh.. I like this tips so much and this aloe AC clean really seems interesting to me. . For sure I will want to check this out...

    ReplyDelete
  9. the foam looks so light and soft. OMG I have been skipping the part of washing my hands first with soap...usually I will just wash with water then continue with cleansing. Whoops

    ReplyDelete
  10. menarik nih..maybe nest time boleh cuba ...bubble dia pun nampak smooth jer dan macam senang nak bawak kemana=mana

    ReplyDelete
  11. baru tahu cara betul cuci muka..sebelum ni main hentam je time mandi. lepas ni kena praktise la macam aira ajar baru betul berkesan produk kita guna tu.. BBL suka cuci muka guna cleanser jenis bubble ni. sedap gosok kan

    ReplyDelete
  12. hansaegee ni memang brand populat kat korea...masa pergi sana ada nampak tapi tak beli , dah balik malaysia baru tahu rupanya best brand nih...next time boleh cuba

    ReplyDelete
  13. suka juga dengan products berasaskan aloe vera. rasa sejuk =)

    ReplyDelete